Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Koulutuspäivä + sitsit (Cortex ja Oidipus Turkuun)

2.11.2019 @ 8:00 - 23:59

Mitä somaattisen sairauden puhkeaminen, hoidot tai kuntoutus tarkoittavat psyykkisesti? Mitä haasteita ja kysymyksiä somaattisesti sairas asiakas käy läpi? Miten tähän voi psykologina parhaiten vastata osana muuta työskentelyä?

Somaattisen sairaudet tuottavat psyykkistä kuormaa, heikentävät jaksamista arjessa sekä niiden diagnoosin saantiin liittyy usein suuri kriisi.
Somaattiset sairaudet ovat todella yleisiä ja melkein millä tahansa sovellusalalla tulee vastaan asiakkaita, jotka käyvät parhaillaan läpi somaattiseen sairauteen liittyvää psyykkistä kuormaa.

Koulutuksen tarkoituksena on perehdyttää siihen mitä kaikkea somaattisten sairauksien luoma psyykkinen taakka voi olla ja mitä asioita ammattiroolissa tulee ottaa huomioon, jos asiakas kokee kovia kipuja, käy läpi hoitoja tai kuntoutusta sekä miten tätä tietoa pystyy soveltamaan myös kliinisen puolen ulkopuolella.

Koulutuspäivään tulee kolme puhujaa perehdyttämään meitä:

1. Taru Nikkilä työskentelee Tyksissä neurologian poliklinikalla ja kuntoutustutkimuspoliklinikalla. Hän on työskennellyt aiemmin kipupoliklinikalla sekä Kelan tuki- ja liikuntaelinsairauskursseilla. Taru kertoo kokemuksistaan psykologin ammattiroolissa ja tiedon soveltamista kliinisen puolen ulkopuolelle.

2. Satu Tahkokallio sairastaa 1. tyypin diabetestä ja hänelle on tehty munuaissiirto. Satu kertoo henkilökohtaisesta näkökulmastaan sairauden tuomista psyykkisistä haasteista.

3. Hasse Karlsson toimii psykiatrian professorina Turun yliopistossa. Hän avaa vielä teoreettista näkökulmaa somaattisen sairauden psyykkisestä heijastelusta.

Päivän aikataulu:

8.15-10.15 Taru Nikkilä