Fuksille

Olet päässyt opiskelemaan psykologiaa Suomen mahtavimpaan opinahjoon Turun yliopistoon. Onneksi olkoon! Jotta transformaatiosi foobikoksi sujuisi mahdollisimman kivuttomasti, kannattaa tehdä seuraavat toimenpiteet:

1. Liity Fobiaan

Voit liittyä joukkoomme maksamalla kertaluonteisen jäsenmaksun 15€ Fobian tilille Liedon osuuspankki: 471300-112078. Laitathan viestiksi ”Jäsenmaksu / Oma nimi”.

Jäsenmaksun maksamisen jälkeen olet Fobian valtakunnan turvallisesti kiintynyt kansalainen. Jäsenmaksutulot käytetään Fobian toiminnan pyörittämiseen – esimerkiksi nastojen tapahtumien järjestämiseen ja Fobian huoneen kahvitarjoiluihin.

2. Liity Fobian sähköpostilistalle

Sähköpostilistalle voi liittyä lähettämällä sähköpostia Fobian tiedottajalle letupo [at] utu.fi.

Fobia tiedottaa toiminnastaan pääosin sähköpostilistan kautta. Sähköpostilistalle tulee myös mm. työpaikka- ja harjoitteluilmoituksia, psykologian oppiaineen ja kurssien tiedotusta sekä muita psykologian opiskelijaa koskevia tärkeitä viestejä. Sähköpostilistalle kannattaa siis liittyä jo opintojen alusta lähtien!

On suositeltavaa liittyä myös tiedekuntajärjestömme Indexin sähköpostilistalle sekä Turun yliopiston ylioppilaskunnan TYYn viralliselle tiedotuslistalle.

3. Liity Psykologiliittoon

Psykologiliitto on psykologien ammattijärjestö, joka edistää psykologien palkallisia ja ammatillisia etuja sekä työllisyyttä. Yli 90 prosenttia suomalaisista psykologeista on järjestäytynyt Psykologiliittoon. Liiton jäsenyys kannattaa ja siihen voi liittyä jo opiskelijana. Jäsenyys kustantaa opiskelijalle vaivaiset 12€ vuodessa, ja sillä saa liiton etujen lisäksi Psykologi-lehden 8 kertaa vuodessa kotiin postilaatikkoon. Lisää tietoa jäseneduista löytyy liiton kotisivuilla.

Psykologiliittoon liitytään liiton paikallisyhdistyksen kautta. Turkulaisilla tämä on Turun seudun psykologiyhdistys. Liittymällä paikallisyhdistykseen liityt samalla Psykologiliittoon.

Liittyä voi täyttämällä liittymislomakkeen. Lomakkeita löytyy fyysisesti Fobian huoneelta ikkunalaudalta ja ne voi palauttaa Fobian huoneen punaiseen postilaatikkoon. Lomakkeen voi täyttää myös Turun seudun psykologiyhdistyksen sivuilla.

4. Hanki tietoa sinua koskettavista asioista

Uusien opintojen aloittaminen sujuu helpoiten, kun ottaa aktiivisesti selvää uudesta opiskeluympäristöstä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Psykologian opinto-oppaaseen perehtymisen lisäksi ei ole yhtään hassumpi idea tutustua esimerkiksi ainejärjestösi Fobian, tiedekuntajärjestö Indexin ja Turun yliopiston ylioppilaskunta TYYn kotisivuihin. Suositeltuja kohteita TYYn sivuilla ovat  mm. sivut uusille opiskelijoille ja listaus TYYn alaisista harrastusyhdistyksistä, joista löytyy varmasti jokaiselle jotakin (lisää tietoa vapaa-ajan toiminnasta myös omilla sivuillamme).

Suomen Psykologian Opiskelijain Liittoon ja aikaisemmin mainittuihin Psykologiliittoon ja Turun seudun psykologiyhdistykseen kannattaa myös tutustua tarkemmin.

Fobian sivujen linkit-osiosta löytyy lisää psykologian opiskelijalle oleellisia linkkejä.