Syksy 2021:
- Rakennevaliditeetti ja sen käyttö arvioinnissa
- Aikuisten neuropsykologisen arvioinnin periaatteet ja menetelmiä
Syksy 2021: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
- WISC ja sen teoriapohja.
- Testaaja-testattava-suhde arvioinnin virhelähteenä ja miten tätä voidaan kontrolloida?
- Mitä osa-alueita arvioidaan lasten oppimisvaikeuksien arvioinnissa. Miksi?
Syksy 2020: Alkutentti
Tenttiin tulee arpomalla kolme kysymystä seuraavista:
- Wais ja sen teoriapohja
- TAT:in käyttö persossa sekä sen teoreettinen ja empiirinen tausta
- PIE-arviointisysteemi, mistä se koostuu ja miten sitä voi käyttää psykologisessa arvioinnissa
- RO:n empiirinen ja teoreettinen pohja
- Kliinisessä käytössä olevien strukturoitujen persoonallisuustestien teoria/empiirinen tausta
- Mikä on reliabiliteetti ja miten sitä voi arvioida
- Kriteerivaliditeetti, sen käyttö arvioinnissa ja anna esimerkkejä
- Testistressi ja tilanneahdistus arvioinnin virhelähteinä
- Luotettavan testin ominaisuudet/kriteetit
- Lasten kognitiivisen testaamisen virhelähteet testitilanteessa
- Psykologin ja asiakkaan suhde arvioinnin virhelähteenä
- Lasten neuropsygologisen arvioinnin periaatteet ja esimerkkejä menetelmistä/ Lasten neuropsykologinen tutkimus
- Arvioi itseäsi haastattelijana tenttikirjan teorioihin/termeihin viitaten
- Yhteenveto psykologisen arvioinnin välineenä, mitä se meinaa ja mikä on sen tarkoitus
- Virhelähteitä testaaja-testattava-suhteessa
- Selvennys (clarification) psykologisessa haastattelussa, mikä tavoite ja merkitys, anna osuvia esimerkkejä
- Käsitteellistäminen asiakassuhteessa
- Transferenssi ja vastatransferenssi
- Parafraasi haastattelun keinona, mikä merkitys ja tavoite, anna osuvia esimerkkejä
- Tehtävänä oli käsitteellistää kirjassa olevien mallien avulla semmoista tapausesimerkkiä (ei saanut käyttää DSM)
- Oppimisvaikeuksien tutkiminen
Syksy 2019: Alkutentti
- WISC ja sen teoriapohja
- Rakennevaliditeetti ja sen merkitys arvioinnissa: Esitä esimerkkejä
- Helpottavat olosuhteet auttaja-autettava -suhteessa. Miten synnyttävät ja ylläpitävät auttamissuhdetta.
Syksy 2018: Alkutentti
1. WAIS teoriapohja
2. RO-testin käyttö persossa ja empiirinen plus teoriapohja
3. Parafraasin käyttö osana haastattelua. Mikä merkitys terapiasuhteessa plus kerro esimerkkejä
4. Allianssi terapiasuhteessa. Miten syntyy, mistä koostuu, mikä merkitys?
Syksy 2018: Alkutentti
1) Mitä virhelähteitä täytyy oottaa huomioon lasten kognitiota testattaessa
2) Mikä on lasten oppimisvaikeuksien testailun teoriapohja
3) Transsfarenssista ja countetransfarenssista
4) Arvioi itseäsi haastattelijana
Syksy 2018: Alkutentti
1) Wais ja sen teoreettinen pohja
2) testistressi ja -ahdistus psykologisen arvioinnin virhelähteenä
3) käsitteellistäminen tapausesimerkin pohjalta
4) facilitative conditions auttamissuhteesaa
Syksy 2015: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Käsitteellistäminen (conceptualizing tai formulation) psykologisen arvioinnin lähteenä. Käytä apuna alla kuvattua tapausesimerkkiä.
Syksy 2015: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Käsitteellistäminen (conceptualizing tai formulation) psykologisen arvioinnin lähteenä. Käytä apuna alla kuvattua tapausesimerkkiä.
Syksy 2016: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Kuvaa aktiivisen kuuntelun (listening responses) neljää perustekniikkaa. Kuvaamisen jälkeen pohdi myös, mikä on niiden merkitys psykologisen arvioinnin kannalta.
Syksy 2015: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Kuvaa aktiivisen kuuntelun (listening responses) neljää perustekniikkaa. Kuvaamisen jälkeen pohdi myös, mikä on niiden merkitys psykologisen arvioinnin kannalta.
Syksy 2015: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Käsitteellistäminen (conceptualizing tai formulation) psykologisen arvioinnin lähteenä.
Syksy 2014: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Vastaa molempiin kysymyksiin. Alkutentti arvostellaan asteikolla 1-5 ja se muodostaa 30 % kurssin lopullisesta arvosanasta.
1. Kuvaa aktiivisen kuuntelun (listening responses) neljää perustekniikkaa.
2. Arvioi itseäsi haastattelijana. Mitkä haastattelumetodin osa-alueet koet haasteellisiksi ja millä osa-alueilla koet omaavasi kompetenssia?
Syksy 2014: Alkutentti
Tentaattori: Kaukiainen
Vastaa molempiin kysymyksiin. Alkutentti arvostellaan asteikolla 1-5 ja se muodostaa 30 % kurssin lopullisesta arvosanasta.
1. Kuvaa aktiivisen kuuntelun (listening responses) neljää perustekniikkaa.
2. Arvioi itseäsi haastattelijana. Mitkä haastattelumetodin osa-alueet koet haasteellisiksi ja millä osa-alueilla koet olevasi edistynyt?
Syksy 2013
Tentaattori: Kaukiainen
Vastaa yhteen kysymykseen:
1. Aktiivisen kuuntelun 4 perustekniikkaa.
2. Käsitteellistäminen psykologin työkaluna.