Kannanotto koskien korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta

Opiskelijavalintauudistuksen myötä, vuonna 2016 tulevat yliopistoille pakollisiksi nk. ensikertalaiskiintiöt. Tämä tarkoittaa sitä, että yliopistojen tulee varata tietty vähimmäismäärä aloituspaikkoja hakijoille, joilla ei ole aikaisempaa korkeakoulututkintoa tai opikseluoikeutta kevään 2014 jälkeen.

Kiintiöistä ei juuri mitään ole vielä yliopistossa päätetty; kiintiöiden suurutta koskien ilmassa on lentänyt lukuja 50 % kiintiöstä 80% kiintiöön. Jos tämä uudistus hosutaan läpi, voivat sen seuraukset olla todella rumat.

Fobia on laatinut kannanoton, jossa esittää näihin kiintiöihin liittyviä vakavia ongelmia ja on pyytänyt oppiainetta ja tiedekuntaa huomioimaan, ja tuomaan esille, nämä esitetyt seikat, kun tehdään päätöksiä kiintiöiden suuruudesta koskien psykologian oppiainetta.

Fobian kannanotto koskien korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta 17.2.2015